اگر تکامل -به کلیترین معنی ممکن و نه فقط زیستشناسیک- امکانپذیر باشد که انگار هست، دلیلی نیست که حرکت را واجب ندانیم؛ با این دیدگاه مشکل ربط حادث به قدیم هم حل میشود. درست است که ماده و انرژی یا هر صورت دیگری از آنها به طور عموم فاقد شناخت و آگاهی هستند، اما چون احتمال فراهم آمدن شرایط شکلگیری تدریجی حیات، هوش و آگاهی با توجه به گستردگی زمانی و مکانی کیهان - و حتا فیزیکهای موازی یا سری - وجود دارد؛ تصور حیات و آگاهی برای واجب ضروری نیست.
وبگردی
- روشنفکری دینی و مسئلهی فقر
- متن قرآن و ماتن قرآن
- مجتهد شبستری و حجیت مفروضات خداناباوران در مقام فهم قرآن
- روایت محمد ارکون از سرگذشت خویش
- خدا و انسان در گودر
- چرا ما بینهایت احمق هستیم؟
- دموکراسی دیجیتال
- دانلود ترجمه فارسی کتاب «منشأ انواع» اثر چارلز داروین
- نظریه به زبان ساده
- تاملات خیابانی: نقد پوپر در فضای شهری
- تولد، غیبت و ظهور منجی در "اصول کافی" (۲)
- تأملی در بازنمایی رسانهای بتوارههای امروزی
- تولد، غیبت و ظهور منجی در اصول کافی (۱)
- سومین ناقل تکامل انسان چیست؟
- نظریات مرتبهبالاتر دربارۀ آگاهی
- اسلام استوایی
- ابن سینا "دوآلیسم" را قبل از دکارت مطرح کرده بود
- Neurosynaptic Chips for Cognitive Computing
- صدرالمتألّهین و عشق به زیبارویان
- از ارواح گذشتگان تا یهوه خدای
۱۳۸۷ شهریور ۲۵, دوشنبه
تکامل و وجوب حرکت
اگر تکامل -به کلیترین معنی ممکن و نه فقط زیستشناسیک- امکانپذیر باشد که انگار هست، دلیلی نیست که حرکت را واجب ندانیم؛ با این دیدگاه مشکل ربط حادث به قدیم هم حل میشود. درست است که ماده و انرژی یا هر صورت دیگری از آنها به طور عموم فاقد شناخت و آگاهی هستند، اما چون احتمال فراهم آمدن شرایط شکلگیری تدریجی حیات، هوش و آگاهی با توجه به گستردگی زمانی و مکانی کیهان - و حتا فیزیکهای موازی یا سری - وجود دارد؛ تصور حیات و آگاهی برای واجب ضروری نیست.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر