۱۳۸۹ بهمن ۳, یکشنبه

همايش آلودگى هوا

من خبرنگار نيستم و متأسفانه ساده‌ترين ابزار شهروند خبرنگارى يعنى يه گوشى دوربين‌دار و حافظه‌دار هم ندارم. يک ام‌پى‌ترى دارم که اون‌هم شارژ نداشت. با اين‌حال مى‌خواهم چند خطى از «همايش تخصصى بررسى وضعيت آلودگى هوا و راه‌کارهاى مديريت و کنترل آن» که روز يک‌شنبه ۳ بهمن سال ۸۹ در دانشگاه شريف برگزار شد، گزارش بدهم. البته من فقط به آخرين نشست از چهار نشست اين همايش رسيدم! البته دوستم از صبح تو همايش بود و نيز قرار شده مجموعه ارايه‌هاى همايش را برامون بفرستند. اگه اطلاعات بيشترى پيدا کردم اضافه مى‌کنم.
نکته مهم اين‌که در اين همايش نماينده‌هايى از خودروساز‌ها به عنوان يکى از متهمان اصلى آلودگى هوا، شهردارى و سازمان‌هاى وابسته مثل شرکت کنترل کيفيت هوا و نيز از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محيط زيست بودند، حتا سردار رويانيان هم از نيروى انتظامى تشريف داشتند ولى از نفتى‌ها کسى نيامده بود. از برگزارکننده همايش که دليلش را پرسيديم گفت: «وقت نداشتند!»
نکته ديگر اين‌که‌ مهندس ميرخانى قائم مقام دبير انجمن خودروسازان به خاطر دو سال حذف قطعه کنيستر از خودروها رسما عذرخواهى کرد. ولى در جلسه رسمى حاضر نشد در مورد کيفيت بنزين مصرفى در کشور توضيحى بدهد. زمان پذيرايى البته دوستانه گفت که هيچ مشخصه فنى از بنزين توليدى پتروشيمى‌ها در دست نيست و چون فکر مى‌کرد ما خبرنگار هستيم، گفت اگه پتروشيمى‌ها مشخصه فنى‌ بنزين‌شون رو جايى بدن و دست شما بيفته بهشون گير مى‌دهيد.
دکتر رشيدى مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواى تهران هم در زمان پذيرايى - باز هم دوستانه - گفتند که ميزان بنزن موجود در بنزين پتروشيمى‌ها ۳۰ درصد است و البته چون در مورد بنزين هيچ استانداردى جز اکتان آن در ايران وجود ندارد، کسى مقصر نيست و مسؤولان مى‌تونن به اين بسنده کنند که اکتان اين بنزين خيلى بالاست.
سخن‌ران‌ها، دست کم سه نفر نشست آخر همگى تأکيد داشتند که موضع‌شان سياسى نيست (آلودگى هوا و سياست!) ولى بعضى آمار جالب تا جايى که تو ذهنم مونده:
- در تهران ۴ ميليون خودروى نمره شده هست. از اين تعداد، ۲ ميليونش غير استاندارد هستند و با در نظر گرفتن اين‌که هميشه ۵۰ درصد ماشين‌ها بيرون هستند، هميشه دست کم يک ميليون ماشين غير استاندارد در خيابان‌هاى تهران تردد مى‌کنند و با توجه به اين‌که آلايندگى اين ماشين‌ها ۳۰ برابر استاندارد جهانى است، انگار روزانه ۳۰ ميليون ماشين در تهران تردد مى‌کنند!
- اگه همه ماشين‌هاى تهران با هم بيان بيرون فقط مى‌تونند تو گذرگاه‌هاى تهران پارک کنند.
- بنا به استانداردهاى جهانى، ۱۲ هزار اتوبوس براى تهران لازم است. در حال حاضر فقط ۶ هزار اتوبوس در تهران هست که از اين تعداد يک چهارمش هميشه در تعميرگاه است.
- هيچ استانداردى براى موتوسيکلت‌ها در ايران نيست؛ اين در حالى‌ است که ۳۰ درصد آلودگى هوا توسط همين موتوسيکلت‌ها ايجاد مى‌شود.
- مفهومى به عنوان از کار افتادن براى خودرو به معنى عام آن شامل هواپيما، اتومبيل و موتوسيکلت در ايران تعريف نشده. از جمله يادى هم از هواپيمايى شد که چندى پيش در اروميه سقوط کرد. در حالى که عمر مفيد هواپيما در دنيا ۳۰ سال است، اين هواپيما ۳۷ سال عمر داشت. فرودگاه مهرآباد با بيش از يکصدهزار پرواز در سال با هواپيماهاى فرسوده يکى از منبع‌هاى مهم آلودگى در تهران است. (صرف نظر از سقوط‌هاى گاه و بى‌گاه هواپيماها و کشته شدن انسان‌ها …)
- همه تهرانى‌ها بيمارى مزمن دارند، بدنى يا روحى که به خاطر کم‌بود اکسيژن است.
- بارش باران فقط ذرات معلق در هوا را پاک مى‌کند و احساس طراوت بعد از بارندگى به خاطر جابه‌جايى هواست، نه شسته شدن آلودگى‌ها. سخنران محترم اشاره‌اى به نمايش آب‌پاشى با سم‌پاش‌ها نکردند.

- يک نکته مهم ديگه که در گراف‌ها نشان‌ داده شد رابطه خطى تعداد حمله‌هاى قلبى و تنفسى با ميزانالودگى هوا در تهران است.

اگه دوستم مورد ديگرى برام فرستاد، اضافه مى‌کنم.


پ.ن.۱. يادم رفت بنويسم يکى از عوامل آلودگى هواى تهران خيانت شاه بوده، چون در نقشه جامع تهران قرار بوده صنايع و کارخانه‌ها شرق تهران باشند، و پادگان‌ها غرب تهران. ولى از زمان همان شاه خائن، درست بر عکس شد، اينه که مى‌بينيم قطر جنوب غربى - شمال شرقى تهران (ميدان آزادى - ميدان فاطمى - قلهک - تجريش) آلوده‌ترين هواى تهران را دارد. 

 پ.ن.۲. همان‌طور که اروپايى‌ها ماليات آلودگى محيط زيست را نيز از مصرف‌کننده مى‌گيرند، سازمان بهزيستى نيز روى هر ليتر بنزين ايرانى ۲۳۰ هزار تومان ماليات مى‌خواهد. به اضافه ليترى ۹۰۰ که براى دولت در مى‌آد، بنزين مى‌ره بالاى  ۱۱۰۰ تومان!

در همين زمينه:
مرگ‌ سالانه ۱۳هزار نفردرتهران‌ براثر آلودگی‌هوا
 قائم مقام پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی با بیان اینکه هیچ جای شهر تهران از نظر آلودگی هوا سالم نیست گفت: احساس خستگی مفرط ، ضعف ، تمرکز نداشتن، سرفه و بیماری‌ های مزین ریوی از عوارض مشهود آلودگی هواست.
سرطان در هوای تهران 
در حالی كه میزان استاندارد آزبست در هوا، صفر و میزانی كه سازمان بهداشت و محیط زیست برای آمریكا و اروپا ارائه داده، ۰۰۰۰۵/۰ فیبر بر میلی لیتر است، اندازه‌گیری این الیاف در هوای تهران، میزان آزبست را ۰۰۳/۰ فیبر بر میلی‌لیتر نشان می‌دهد. این بدان معنا است هوایی كه تهرانی‌ها تنفس می‌كنند، ۶۰ برابر اروپا و آمریكا آزبست دارد.
این ذرات نامرئی كه قطر آنها كمتر از ۵/۰ میكرون است، در هنگام تنفس به اعماق ریه نفوذ می‌كنند و برای همیشه در آنجا می‌مانند. با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریكات مداوم خود می‌توانند سبب بیماری‌های آزبستوسیس (Asbestosis)، سرطان ریه، سرطان حنجره یا بیماری مزوتلیوما (Mesothelioma) شوند كه همه آنها نهایتا به مرگ منتهی می‌شوند.
ماده سرطان زای ام‌تی‌بی‌ای برای بالا بردن اکتان بنزین
پالایشگاه‌های کشور به علت قدیمی و فرسوده بودن خطوط تولید از موادی برای بالا بردن اکتان بنزین استفاده می‌کنند که روزانه ۵ میلیون لیتر ماده سرطان‌زای ام‌تی‌بی‌ای وارد هوای تنفسی می‌کنند.



هیچ نظری موجود نیست: