۱۳۸۷ خرداد ۲۷, دوشنبه

سن عایشه هنگام ازدواج با پیامبر


پاسخ به پرسشی پيرامون انتساب مناظره ميان آيت الله العظمی منتظری و دكتر علی سينا

دفتر آيت الله منتظری سلام عليكم
‏ ‏به سبب مراودات و مباحثات تبليغی‌ای كه اينجانب با جوانان كم آشنا با حقيقت دين دارم، اخيرا با گروهی آشنا شدم كه توسط‏ ‏برخی دين ستيزان جهت‌دهی می‎شوند و تحت عنوان تحقيق در مورد حقيقت دين اسلام مطالبی به ايشان تلقين می‎شود كه دل‏ ‏هر آزادانديش را به درد می‎آورد.
‏ ‏از جمله مستمسكات ايشان نوشته‌ای است تحت عنوان "مناظره آيت الله منتظری با دكتر علی سينا" كه در اين مناظره دكتر علی‏ ‏سينا توانسته است با ارائه مدرك مستند و معقول سربلند شود.
‏ ‏متن مناظره را كه در چهار فايل تنظيم شده ضميمه اين ايميل می‎كنم و خواهشمندم در اسرع وقت موضع معظم له را در مورد‏ ‏اين دسيسه در سطح عموم ابلاغ فرماييد. يادآور می‎شوم اين اتفاق در شهر مقدس قم روی داده است.

‏با تشكر - سيد ...‏
‏‏
‏باسمه تعالی ‏
‏جناب آقاي سيد ... وفقكم الله لمرضاته
‏ ‏با سلام و تحيت و آرزوی توفيق براي شما در خدمت به اسلام و تشكر از پيگيری مسائل مربوطه .
‏ ‏پس از آگاهی يافتن حضرت آيت الله العظمی منتظری از نوشته ارسالی در موضوعات مختلف و با عنوان "مناظره ميان‏ ‏آيت الله العظمی منتظری و دكتر علی سينا" معظم له فرمودند: اينجانب چيزی را به عنوان مناظره مذكور به خاطر ندارم، اين‏ ‏چگونه مناظره‌ای است كه :
‏ ‏
‏ ‏1 - قطع نظر از صحت و سقم مطالب آن ، مشحون از اهانت به ساحت مقدس پيامبراكرم اسلام (ص ) است در حالی كه در‏ ‏مناظره صحيح بايد هر كدام از طرفين آن با حفظ اصول اخلاقی ، مدعای طرف مقابل را نقض يا مقدمه دليل او را منع كرده و يا‏ ‏هم عرض دليل او بر ادعای خويش دليل بياورد.
‏ ‏
‏ ‏2 - در مناظره بايد مقدمات دليلی كه هر كدام از دوطرف اقامه می‎نمايد مورد پذيرش برای طرف مقابل باشد. حال اين كه در‏ ‏بسياری از موارد نوشته مزبور استناد به احاديثی از كتاب صحيح بخاری از كتب عامه شده‌است كه طبعا مورد تسليم و اعتماد‏ ‏طرف مقابل يعنی معظم له كه يك مرجع شيعی می‎باشند نبوده و نمی‌تواند به عنوان اصل موضوع پذيرفته شده و تكيه گاه در‏ ‏استدلال بر رد نظر و مدعای معظم له تلقی گردد.
‏ ‏
‏ ‏3 - در فايل اول نوشتار ياد شده ، در هفت صفحه ، با نام "سن پايين عايشه " مطالبی همراه با تفصيل از سوی فرد مزبور و به‏ ‏عنوان يك طرف مناظره نقل گرديده و از معظم له به عنوان طرف ديگر مناظره مطالبی جسته گريخته ذكر شده است .
‏ ‏
‏ ‏4 - در فايل دوم آن ، در حدود يازده صفحه ، با نام "جنگ های پيغمبر" با اين كه در صدرش آن را به عنوان مناظره با معظم له‏ ‏مطرح كرده است ولی در هيچ جايی از آن از معظم له سخنی را نقل نكرده‌است جز يك مورد كه آن هم تنها يك سطری است‏ ‏كه به دروغ در آن گفته شده كه معظم له جنگ های پيامبر اسلام را دفاعی نمی‌دانند بلكه پيامبر(ص ) را مهاجم می‎دانند در حالی‏ ‏كه معظم له معتقدند تمامی جنگ‌های پيامبر اسلام (ص ) حالت دفاعی داشته است . تعجب است از مناظره‌ای كه طرف ندارد‏ ‏جز در يك مورد دروغين و تهمت زا.
‏ ‏
‏ ‏5 - در فايل سوم آن ، در دوازده صفحه ، با نام "قتل عام يهوديان " نيز تنها چهار‏ ‏سطر به عنوان سخنان معظم له ذكر گرديده و باقی آن سخنانی منسوب به فرد‏ ‏مزبور می‎باشد.
‏ ‏
‏ ‏6 - در بخش آخر نوشته ارسالی فايلی با نام "زن ستيزی " در هفده صفحه است كه‏ ‏اساسا عنوان مناظره با معظم له را هم ندارد.
‏ ‏
‏ ‏حال با توجه به نكات ذكر شده اين چه نوع مناظره‌ای می‎باشد كه مدعی آن يك‏ ‏طرف آن را سربلند پنداشته است . اين مانند آن است كه كسی يك طرفه و بدون‏ ‏طرف ديگر دعوا به قاضی رفته و خوشحال و سربلند درآمده است . چنان كه در‏ ‏آخرين فايل بدين گونه به محكمه قضاء رفته شده است !!
‏ ‏كسی كه آن نوشتار را به عنوان مناظره تنظيم كرده است يا مفهوم مناظره را‏ ‏نمی‌دانسته و يا در ارائه مصداق آن مغالطه نموده و يا طرف مقابل خود را‏ ‏نشناخته و يا خوانندگان را نادان فرض كرده است و در هر صورت ادب مناظره را‏ ‏نيز كه تحفظ بر اصول اخلاقی و احترام به اعتقاد طرف مقابل است رعايت ننموده‏ ‏است .
‏ ‏متأسفانه در عصر حاضر كه عصر اطلاعات و شبكه‌های وسيع و مختلف رسانه‌ای‏ ‏است و می‎بايست با اطلاع رسانی صحيح بيش از پيش حقايق آشكار و ممتاز‏ ‏گردند القاء شبهات ويرانگر و تهمت‌های ناروا در بخش های مختلف فرهنگی ،‏ ‏دينی ، سياسی افزايش پيدا نموده‌است .
‏ ‏جوانان بايد خود بر اين نكته آگاهی يافته و مطالب به ويژه علوم و معارف اسلامی‏ ‏را از مخازن اصلی آن دريافت نمايند.
‏ ‏ان شاء الله موفق باشيد.

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری ‏
‏‏1385/7/25
در این رابطه: سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر

باز در همین رابطه از آيت الله سبحانى تحت عنوان بلوغ دختران:

صحيح ابو ايوب خزاز:

سألت اسماعيل بن جعفر, متى تجوز شهادة الغلام؟ فقال: اذا دخل عشر سنين, قلت, ويجوز أمره؟ قال: فقال: انّ رسول الله دخل بعائشة وهى بنت عشر سنين, وليس يدخل بالجارية حتى تكون امرأة, فاذا كان للغلام عشر سنين جاز أمره و جازت شهادت

از اسماعيل بن جعفر پرسيدم: چه زمانى شهادت پسر, نافذ و داراى ارزش است؟ گفت: آن گاه كه پا به ده سالگى بگذارد. پرسيدم: و كارش نافذ است؟ گفت: پيامبر خدا با عايشه, در سن ده سالگى, همبستر شد. نمى توان با دختر, تا آن گاه كه زن نشده, همبستر شد, و هرگاه پسر, ده ساله شود, كار او نافذ و شهادتش, معتبر خواهد بود.

15. در حديثى, از اسماعيل بن جعفر روايت شده:

انّ رسول الله دخل بعائشة وهى بنت عشر سنين, و ليس يدخل بالجارية حتّى تكون امرأة

پيامبر خدا با عايشه در ده سالگى, نزديكى كرد و نمى توان با دختر تا آن گاه كه زن نشده, نزديكى كرد.


هم‌چنین نگاه کنید به مسأله ۱۲ احکام نکاح - تحریر‌الوسیله امام خمینی.



هیچ نظری موجود نیست: