پاسخ به پرسشی پيرامون انتساب مناظره ميان آيت الله العظمی منتظری و دكتر علی سينا
دفتر آيت الله منتظری سلام عليكم
به سبب مراودات و مباحثات تبليغیای كه اينجانب با جوانان كم آشنا با حقيقت دين دارم، اخيرا با گروهی آشنا شدم كه توسط برخی دين ستيزان جهتدهی میشوند و تحت عنوان تحقيق در مورد حقيقت دين اسلام مطالبی به ايشان تلقين میشود كه دل هر آزادانديش را به درد میآورد.
از جمله مستمسكات ايشان نوشتهای است تحت عنوان "مناظره آيت الله منتظری با دكتر علی سينا" كه در اين مناظره دكتر علی سينا توانسته است با ارائه مدرك مستند و معقول سربلند شود.
متن مناظره را كه در چهار فايل تنظيم شده ضميمه اين ايميل میكنم و خواهشمندم در اسرع وقت موضع معظم له را در مورد اين دسيسه در سطح عموم ابلاغ فرماييد. يادآور میشوم اين اتفاق در شهر مقدس قم روی داده است.
با تشكر - سيد ...
باسمه تعالی
جناب آقاي سيد ... وفقكم الله لمرضاته
با سلام و تحيت و آرزوی توفيق براي شما در خدمت به اسلام و تشكر از پيگيری مسائل مربوطه .
پس از آگاهی يافتن حضرت آيت الله العظمی منتظری از نوشته ارسالی در موضوعات مختلف و با عنوان "مناظره ميان آيت الله العظمی منتظری و دكتر علی سينا" معظم له فرمودند: اينجانب چيزی را به عنوان مناظره مذكور به خاطر ندارم، اين چگونه مناظرهای است كه :
1 - قطع نظر از صحت و سقم مطالب آن ، مشحون از اهانت به ساحت مقدس پيامبراكرم اسلام (ص ) است در حالی كه در مناظره صحيح بايد هر كدام از طرفين آن با حفظ اصول اخلاقی ، مدعای طرف مقابل را نقض يا مقدمه دليل او را منع كرده و يا هم عرض دليل او بر ادعای خويش دليل بياورد.
2 - در مناظره بايد مقدمات دليلی كه هر كدام از دوطرف اقامه مینمايد مورد پذيرش برای طرف مقابل باشد. حال اين كه در بسياری از موارد نوشته مزبور استناد به احاديثی از كتاب صحيح بخاری از كتب عامه شدهاست كه طبعا مورد تسليم و اعتماد طرف مقابل يعنی معظم له كه يك مرجع شيعی میباشند نبوده و نمیتواند به عنوان اصل موضوع پذيرفته شده و تكيه گاه در استدلال بر رد نظر و مدعای معظم له تلقی گردد.
3 - در فايل اول نوشتار ياد شده ، در هفت صفحه ، با نام "سن پايين عايشه " مطالبی همراه با تفصيل از سوی فرد مزبور و به عنوان يك طرف مناظره نقل گرديده و از معظم له به عنوان طرف ديگر مناظره مطالبی جسته گريخته ذكر شده است .
4 - در فايل دوم آن ، در حدود يازده صفحه ، با نام "جنگ های پيغمبر" با اين كه در صدرش آن را به عنوان مناظره با معظم له مطرح كرده است ولی در هيچ جايی از آن از معظم له سخنی را نقل نكردهاست جز يك مورد كه آن هم تنها يك سطری است كه به دروغ در آن گفته شده كه معظم له جنگ های پيامبر اسلام را دفاعی نمیدانند بلكه پيامبر(ص ) را مهاجم میدانند در حالی كه معظم له معتقدند تمامی جنگهای پيامبر اسلام (ص ) حالت دفاعی داشته است . تعجب است از مناظرهای كه طرف ندارد جز در يك مورد دروغين و تهمت زا.
5 - در فايل سوم آن ، در دوازده صفحه ، با نام "قتل عام يهوديان " نيز تنها چهار سطر به عنوان سخنان معظم له ذكر گرديده و باقی آن سخنانی منسوب به فرد مزبور میباشد.
6 - در بخش آخر نوشته ارسالی فايلی با نام "زن ستيزی " در هفده صفحه است كه اساسا عنوان مناظره با معظم له را هم ندارد.
حال با توجه به نكات ذكر شده اين چه نوع مناظرهای میباشد كه مدعی آن يك طرف آن را سربلند پنداشته است . اين مانند آن است كه كسی يك طرفه و بدون طرف ديگر دعوا به قاضی رفته و خوشحال و سربلند درآمده است . چنان كه در آخرين فايل بدين گونه به محكمه قضاء رفته شده است !!
كسی كه آن نوشتار را به عنوان مناظره تنظيم كرده است يا مفهوم مناظره را نمیدانسته و يا در ارائه مصداق آن مغالطه نموده و يا طرف مقابل خود را نشناخته و يا خوانندگان را نادان فرض كرده است و در هر صورت ادب مناظره را نيز كه تحفظ بر اصول اخلاقی و احترام به اعتقاد طرف مقابل است رعايت ننموده است .
متأسفانه در عصر حاضر كه عصر اطلاعات و شبكههای وسيع و مختلف رسانهای است و میبايست با اطلاع رسانی صحيح بيش از پيش حقايق آشكار و ممتاز گردند القاء شبهات ويرانگر و تهمتهای ناروا در بخش های مختلف فرهنگی ، دينی ، سياسی افزايش پيدا نمودهاست .
جوانان بايد خود بر اين نكته آگاهی يافته و مطالب به ويژه علوم و معارف اسلامی را از مخازن اصلی آن دريافت نمايند.
ان شاء الله موفق باشيد.
دفتر آيت الله العظمی منتظری
1385/7/25
در این رابطه: سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر1385/7/25
باز در همین رابطه از آيت الله سبحانى تحت عنوان بلوغ دختران:
صحيح ابو ايوب خزاز:
سألت اسماعيل بن جعفر, متى تجوز شهادة الغلام؟ فقال: اذا دخل عشر سنين, قلت, ويجوز أمره؟ قال: فقال: انّ رسول الله دخل بعائشة وهى بنت عشر سنين, وليس يدخل بالجارية حتى تكون امرأة, فاذا كان للغلام عشر سنين جاز أمره و جازت شهادت
از اسماعيل بن جعفر پرسيدم: چه زمانى شهادت پسر, نافذ و داراى ارزش است؟ گفت: آن گاه كه پا به ده سالگى بگذارد. پرسيدم: و كارش نافذ است؟ گفت: پيامبر خدا با عايشه, در سن ده سالگى, همبستر شد. نمى توان با دختر, تا آن گاه كه زن نشده, همبستر شد, و هرگاه پسر, ده ساله شود, كار او نافذ و شهادتش, معتبر خواهد بود.
15. در حديثى, از اسماعيل بن جعفر روايت شده:
انّ رسول الله دخل بعائشة وهى بنت عشر سنين, و ليس يدخل بالجارية حتّى تكون امرأة
پيامبر خدا با عايشه در ده سالگى, نزديكى كرد و نمى توان با دختر تا آن گاه كه زن نشده, نزديكى كرد.
همچنین نگاه کنید به مسأله ۱۲ احکام نکاح - تحریرالوسیله امام خمینی.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر