۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

کتاب: از هفت سال تا هفتاد سال


دل‌خوشى اين سال‌هاى من از نيمه‌هاى اسفند تا همين‌روز‌ها انتظار نمايشگاه کتاب است. البته راستش نمى‌دونم چرا بايد سر زدن به شهر کتاب آرين و کتاب‌فروشى‌هاى زير پل کريم‌خان و راسته‌ى انقلاب رو تعطيل کنم تا با کلى برنامه‌ريزى قبلى و تحمل شلوغى برم نمايشگاه و بى‌تفاوت از کنار غرفه‌هاى مختلف بگذرم تا به انتشاراتى‌هاى مورد نظرم برسم و تازه‌ترين کتاب‌هاشون رو در حوزه‌ى فلسفه که معمولا از قبل روى انترنت خبر نشرشون رو ديده‌ام بگيرم و خسته و کوفته از نمايشگاه بزنم بيرون. باور کنيد هزينه‌ى اين سفر اضافى بيشتر‌ از تخفيف نمايشگاه است؛ ولى خوب عادت است ديگر، چه مى‌شه کرد!

به دليل همين عادت بود که شايد يک ماهى مى‌شد، خوراک مطالعه‌اى خوب براى آخر شب‌‌هام نداشتم. از بى‌خوابى‌هاى ناشى از نرسيدن کتاب، کار به جايى رسيده بود که چند شب پيش رو آورده بودم به اين و اين کتاب. اين کتاب‌ها را چندى پيش براى کار شرکت سفارش داده بودم. با اين‌که سخت‌افزارى هستم، اين کتاب‌ از اون‌هايى است که چند سال پيش علاقه‌ى زيادى به مطالعه‌ى جدى اون‌ها داشتم. هنوز هم علاقه دارم ولى حوصله و مهم‌تر از اون وقتش رو ندارم. يعنى ترجيح مى‌دهم همون وقت کمى‌ رو هم که دارم به حوزه‌ى فلسفه‌ى تحليلى و به خصوص فلسفه‌ى ذهن و فلسفه‌ى علم بپردازم.

به هر حال امروز رفتم نمايشگاه و کم‌حوصله‌‌تر از سال‌هاى قبل چند کتاب - باز بيشترشون از پيش انتخاب‌ شده - را خريدم و فکر کنم تا يکى دو ماه ديگه جنس‌ام جورباشه. مشخصات چندتا از کتاب‌هايى رو که خريده‌ام اينجا مى‌نويسم، فعلا بدون هيچ توضيح و توصيه‌اى:

- اخلاق بدون هستى‌شناسى - هيلارى پاتنم -مسعود عليا - انتشارات صراط - پاييز ۸۷
- فلسفه ذهن، يک راهنماى مقدماتى - ايان ريونز کرافت - حسن شيخ رضايى - انتشارات صراط - پاييز ۸۷
- طبيعت و قاعده،آن‌چه سبب مى‌شود تا فکر کنيم - ژانپير شانژو و پل ريکور - عبد‌الرحمن نجل رحيم و بابک احمدى - نشر مرکز - ۸۸
- گفت و گو با فيلسوفان تحليلى - اندرو پايل - حسين کاجى - نشر مرکز - ۸۷
و دو کتاب از گام نو و دو کتاب از حکمت و از همه مهم‌تر يک سرى ده‌ جلدى مناسب براى گروه سنى از هفت سال تا هفتاد سال از نشر هرمس با عنوان نيکولا کوچولو!


هیچ نظری موجود نیست: