۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

رسم توتم کشی

… آیین قربان کردن حیوان برای معبودات و خدایان، از مراسم توتم کشی توتم پرستان قدیم سرچشمه گرفته است، و درعین حال توتم‌پرستان علاوه بر کشتن توتم، از حیوانات دیگر نیز در مراسم دینی قربانی می‌‌کنند. بزرگترین مناسک ایجابی توتم‌پرستان، کشتن توتم و خوردن از گوشت و خون توتم است …
... قبایل توتم پرست در استرالیای مرکزی در آغاز فصل بهار جشن توتم کشی را به راه می‌اندازند. این جشن بزرگ رابه نام «این‌تی‌شیوما» می‌خوانند. در آن جشن همه اعضای قبیله حاضر شده و خود را کاملا به شکل توتم خود در می‌آورند و در رقص‌ها و اظهار احساسات خود، حرکات و سکنات و اطوار و صدای او را تقلید و حکایت می‌کنند، و سپس توتم بیچاره را می‌کشند و در میان خود، گوشت و خون آن را تقسیم کرده و با ولع تمام می‌خورند.

در همین رابطه: قربان کردن انسان
بنیان‌های اجتماعی ادیان ابتدایی- دکتر یوسف فضایی - انتشارات پویان - صفحه ۲۷۳

۱ نظر:

M.Khaleghian گفت...

مهر در شب یلدا در یك غار از برخورد دو سنگ آذرین سخت زاده شده و پس از تولد، چوپانان به پرستش او پرداختند. آن گاه «اورمزد» با صدای خورشید و به وسیله ی كلاغی به میترا پیام داد كه گاوی را هلاك كند و با آن كه مهر در باطن خود از این كار ناراحت و ناراضی بود، به تعقیب گاو پرداخت و پوزه ی گاو را به دست گرفت و او را به غاری برد و با ضربت دشنه‌ای، خونش را ریخت. بی‌درنگ از بدن گاو خوشه‌های گندم و درخت تاك و دیگر رستنی ها رویید و در پی آن عقرب، مورچه و ماری خود را به گاو رساندند تا از خونش بیاشامند (این موجودات در اوستا جزء خرفستران به شمار می‌آیند و كشتن آن ها ثواب دارد). پس از كشتن گاو، روح او به آسمان رفت و در زمین، زندگی تازه‌ای آغاز شد.
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=95629