۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۱, سه‌شنبه

آى‌بى‌ام موجودى فرا بشر


آيا انسان مى‌تواند موجودى باهوش‌تر از خود بسازد؟ در آن صورت آيا آن موجود باهوش‌تر هم مى‌تواند باهوش‌تر از خودش را بسازد؟!
اجازه دهيد موضوع را مثل قبل با شبکه عصبى بررسى کنم. کلونى مورچه‌‌ها از مورچه‌ها باهوش‌تر است. من اسمش را گذاشته‌ام شبکه مرتبه دوم. شبکه‌اى‌ که نورون‌هايش خود شبکه عصبى‌اند. در مورد مورچه‌ها شبکه عصبى مرتب
ه اول - يعنى مغز مورچه‌ها - خيلى ساده است. اينترنت مى‌توانست نامزد خوبى باشد، تنها مشکلش اين‌ است که نورون‌هايش در حال حاضر شبکه عصبى نيستند. بنابر اين اينترنت فعلا يک شبکه مرتبه اول است و خيلى که رشد کند تازه به هوش - و شايد آگاهى - ما برسد. اما اجازه بدهيد! اينترنت فقط از کامپيوترها تشکيل نشده، بلکه کاربرانش را هم در بر مى‌گيرد. اينترنت در واقع يک جور کلونى آدم‌هاست تازه با کمک کامپيوتر. به نظر من اينترنت مى‌تواند از انسان باهوش‌تر باشد.
بگذاريد يک مثال ملموس‌تر بزنم: آى‌بى‌ام! فکر مى‌کنيد هيچ انسانى، هرچه هم باهوش، هست که بتواند يک کامپيوتر بسازد؟ جواب بى برو برگشت منفى است، در حالى که آى‌بى‌ام مى‌تواند. آى‌بى‌ام سال‌هاست که کامپيوترهاى کوچک و بزرگ بسيارى طراحى کرده و ساخته که هيچ انسانى به تنهايى نمى‌تواند کوچک‌ترين جزء آن‌را بسازد. آى‌بى‌ام يک نمونه از شبکه‌هاى مرتبه دوم است با نورون‌هايى از جنس دانشمندان و مهندسان و البته کامپيوترها و برنامه‌هاى نرم‌افزارى.
بنابر اين جواب پرسش اول از نظر من مثبت است. به نظر مى‌رسد، اگر موجودى چون انسان بتواند موجودى باهوش‌تر از خود بسازد، دور از انتظار نيست که موجود دوم هم چنين توانايى داشته باشد. شايد شرکت‌هاى بزرگى که پروژه‌هايى را spin off مى‌کنند، چنين ويژگى‌اى داشته باشند!!
به نظر من هوش فرابشر همين حالا هم وجود دارد، البته بدون آگاهى. اين خود نشان مى‌دهد که آگاهى چندان هم آش دهن سوزى نيست! به علاوه گويا ما شانس آوره‌ايم که اين موجودات باهوش‌تر خيلى هم بى‌رحمانه به قلع و قمع ما نپرداخته‌اند. شايد طرفداران حيات وحش آن‌ها از آن ما فعال‌تراند!!! تا اين‌جا که بد نيست انگار ما را در باغ وحش‌هاى خود نگه‌داشته‌اند. اى؛ غذايى بخور و نمير بهمان مى‌دهند و از مغز و تنمان تا مى‌توانند کار مى‌کشند.


هیچ نظری موجود نیست: