۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

قیامت تکنولوژیک


«اگر كل تاريخ بشر را به ۸۰۰ نسل ۶۵ ساله تقسيم كنيم، ۶۵۰
نسل از آن غارنشين بوده‌اند. اين ۶۵۰ نسل در طول تاريخ شاهد هيچ‌گونه تغييري در زندگي خود نبوده‌اند. در حقيقت از حدود ۷۰ نسل پيش كه خط و نوشتن اختراع و مبادله تجربه‌ها ثبت شد، جريان دگرگونى به راه افتاد.
دگرگونى‌هاي اطلاعاتی- اجتماعي بى‌نهايت سريع، مهمترين واقعيت زندگي امروزين است. دنياي امروز مكاني كاملاً متفاوت با دنياي نيم‌قرن پيش است و دنياي بيست وپنج سال آينده نيز به طور قطع بسيار متفاوت از دنياي كنوني خواهد بود. اما ما بايد در همين دنياي بسيار متفاوت زندگى کنيم؛ به اين مفهوم كه فراگيريم که چگونه دگرگونى‌هاي آينده را پيش‌بيني كرده و خود را براي رويارويي با آنها آماده سازيم»
این چند خط را در دیباچه یک تحقیق علمی نوشته‌ام. راستش جای‌اش از اول اینجا بود! به این نشان که در آن تحقیق تقریبا بلافاصله بعد از این چند خط رفته‌ام سراغ جدول و نمودار. جمع کردن آن نوشته حالا حالا ها کار دارد. فکر می‌کنم هزار صفحه‌ای بشود، ولی برای من، به عنوان یک مهندس در حال فلسفیدن، همه آن جدول‌ها و نمودارها نشان از یک واقعیت ساده دارند: تغییر exponentially!
همه چیز با قانون مور شروع شد. چنان‌چه در ادامه همان دیباچه می‌نویسم:
«به خاطر آوردن زمانی‌که فیلم گرفتن با گوشی همراه یک فکر جسورانه بود، چندان سخت نیست؛ یا این فکر که سیم‌کارت همراهتان را به PDA وصل کنید! این پیش‌رفت‌ها را با قانون مور بیان می‌کنند، که بنا بر آن، تعداد ترانزيستورهاى مجتمع شده در آى‌سى تقريبا هر دو سال دو برابر مى‌شود»
به زبان ساده این یعنی کوچک و کوچک‌تر شدن کامپیوترها. صنعت نیمه‌هادی از سال ۱۹۷۱ با فن‌آوری ۱۰ میکرو وارد این مرحله شد و در حال حاضر فن‌آورى ۴۵ نانو تجارى شده و شرکت‌هايى مثل اينتل روى نمونه‌هاى اوليه آى‌سى‌هاى مبتنى بر فن‌آورى ۳۲ نانو کار مى‌كنند. پیش‌بینی می‌شود این فن‌آوری تا سال ۲۰۲۲ به ۱۱ نانو برسد. آن‌جاها را می‌گویند دیوار مور. در فاصله‌های کم‌تر از ۱۰ نانو اثرات کوانتمی اهمیت پیدا می‌کنند و البته وارد یک دنیای جدید خواهیم شد: دنیای Quantum Computing و به نوعی انفجار! انفجاری که خیره‌کنندگی‌اش کم از انفجار بمب اتمی نیست. انفجار سرعت!!
خیلی ساده یک پردازش‌گر کوانتمی با فقط یک پردازش می‌تواند یک فضای حالت بزرگ را هم‌زمان بررسی کند … و بعد دیگر ماجرا: طول! حالا ما وارد دنیای نانو شده‌ایم. پردازنده‌های نانویی را تصور کنید که به سرعت تکثیر می‌شوند و با یک‌دیگر تشکیل یک شبکه عصبی می‌دهند. در واقع آن تراشه‌ای که می‌گفتم در مغز جا می‌دهیم، از نسل این کامپیوترها خواهد بود. نورون‌های نانو بدون نیاز به عمل جراحی وارد دستگاه عصبی و مغز ما خواهند شد و ما یک جهش برنامه‌ریزی‌شده ژنتیک را تجربه خواهیم کرد. نسلی جدید از انسان‌ ظهور خواهد کرد. سرعت تغییر به حدی است که نمی‌توان گفت چه خواهد شد، تنها شاید بتوانیم زمان این قیامت تکنولوژیک را پیش‌بینی کنیم …

هیچ نظری موجود نیست: